Algemene Voorwaarden
Versie 01-01-2025
Algemene verkoopsvoorwaarden
dienstverlening – COACHING – THERAPIE
- Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op de eventuele voorwaarden van de klant. Behoudens andersluidende en uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst, zijn alle diensten bijgevolg afgesloten onder de hierna vermelde bedingen en voorwaarden. Deze voorwaarden maken deel uit van de dienstverleningsovereenkomst.
- Elke annulering van het geheel of een gedeelte van de overeengekomen dienstlevering (eenvoudige raadpleging of deelname aan een programma) dient schriftelijk en tijdig te geschieden (tenminste 3 werkdagen vóór de raadpleging of de aanvang van het programma). In voornoemde gevallen evenals bij ontbinding van de overeenkomst ten nadele van de klant zal laatstgenoemde een forfaitaire schadevergoeding van 30% op het overeengekomen totaal bedrag verschuldigd zijn ter dekking van o.m. vaste en variabele kosten en winstderving, onverminderd het recht van de dienstverlener om een hogere schade te bewijzen.
- De betaling van de facturen dient te gebeuren binnen 8 kalenderdagen na ontvangst ervan, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Op straffe van verval moeten de betwistingen ons binnen de 8 dagen per aangetekend schrijven toekomen. Elke niet tijdig betwiste factuur zal als niet bestaande worden beschouwd.
- Betalingsvertragingen:
Clausule van toepassing op professionele klanten
Elke vertraging of nalatigheid van betaling door de klant leidt automatisch en zonder ingebrekestelling tot:
– een interest van 12% per jaar vanaf de vervaldatum tot volledige betaling,
– een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het onbetaalde bedrag, met een minimum van € 50 als boetebeding.
Clausule van toepassing op consumenten
Indien de klant zijn schuld op de vervaldag niet betaalt, wordt hem een ingebrekestelling gestuurd. Nadien, bij gebrek aan betaling binnen een termijn van 14 kalenderdagen is de klant de volgende bedragen verschuldigd:
- verwijlinteresten berekend op basis van de wettelijke rentevoet van toepassing ingeval van betalingsachterstand in de handelstransacties;
- een forfaitaire vergoeding gelijk aan :
- voor een verschuldigd bedrag lager dan of gelijk aan 150,- € : 20 EUR
- voor een verschuldigd bedrag tussen 150,01 en 500 EUR : 30 EUR + 10% van de schijf tussen 150,01 en 500 EUR;
- voor een verschuldigd bedrag hoger dan 500 EUR : 65 EUR + 5% van de schijf hoger dan 500 EUR met een maximum van 2.000 EUR.
- Ingeval van niet tijdige betaling van de factuur behoudt de dienstverlener zich het recht voor de behandeling of de toegang tot vormingsprogramma of andere onmiddellijk stop te zetten, tot betaling van alle nog openstaande schulden. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de klant.
- De dienstverlener gaat een inspanningsverbintenis/middelenverbintenis aan en kan slechts worden aangesproken voor zijn opzettelijke fout. In ieder geval is de schadevergoeding die eventueel zou verschuldigd zijn door de dienstverlener steeds beperkt tot het bedrag dat door hem voor de kwestieuze opdracht werd gefactureerd en ontvangen, behoudens ingeval van opzet.
- Elke partij mag vragen om het contract te heronderhandelen in geval van onvoorziene omstandigheden die de uitvoering van het contract voor één van de partijen ernstig bemoeilijkt. Wordt als dergelijke onvoorziene omstandigheid beschouwd en zonder limitatief te zijn: oorlog en haar gevolgen, ongevallen, weersomstandigheden, stakingen of een lock-out, panne van machines, problemen van stockbevoorrading, brand, extreme temperaturen, overstromingen, uitzonderlijke weersomstandigheden, veranderingen in de wetgeving, diepe economische crisis, gelijk welk verbod dat door de overheid wordt opgelegd…)
In geval van succes van de heronderhandeling zullen de partijen onmiddellijk een nieuwe overeenkomst sluiten die als addendum bij huidige overeenkomst zal worden gevoegd.
In geval er geen akkoord kan worden bekomen tussen de partijen, dan zal het contract worden beëindigd zonder dat één van de partijen een schadevergoeding kan eisen.
- Persoonlijke gegevens
De dienstverlener is tot beroepsgeheim gehouden.
Alle persoonlijke gegevens die de klant ons verstrekt, worden als vertrouwelijk beschouwd en worden uitsluitend bewaard en verwerkt in het kader van de relatie tussen de klant en ons. Zij worden niet verkocht of ter beschikking gesteld aan derden zonder de voorafgaande goedkeuring van de klant.
De gegevens kunnen echter worden doorgegeven aan een partner die tussenkomt in het kader van onze wettelijke verplichtingen of die betrokken is bij de verwerking van de transactie met de klant (bijvoorbeeld: onze boekhouder, een leverancier, een onderaannemer…).
Wij verbinden ons ertoe de best mogelijke veiligheidsmaatregelen te nemen om te vermijden dat derden zonder toelating toegang zouden hebben tot de persoonlijke gegevens die u ons hebt medegedeeld.
De klant heeft altijd de mogelijkheid om kennis te nemen van deze persoonlijke gegevens die wij in ons bezit hebben en te vragen om deze aan te passen of te verwijderen, voor zover dit mogelijk is met het oog op de naleving van onze wettelijke verplichtingen inzake de bewaring van gegevens betreffende handelstransacties. Voor alle inlichtingen over dit onderwerp kunt u uw vragen sturen naar onze maatschappelijke zetel.
- Alle betwistingen vallen onder het Belgische recht en behoren uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de ondernemingszetel van de dienstverlener.
- Deze bepaling is alleen van toepassing op consumenten overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht:
Indien de overeenkomst voor de uit te voeren dienstverlening wordt gesloten op afstand, met behulp van een techniek voor communicatie op afstand, of buiten de verkoopruimten van de onderneming, dan beschikt de klant over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen en zonder andere kosten te moeten dragen dan die welke in artikel VI.70 ,§1, tweede lid en artikel VI. 71 van het Wetboek Economisch Recht zijn vastgesteld.
BIJLAGE 2
Boek VI Wetboek economisch recht
MODELFORMULIER VOOR HERROEPING
(Dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)
— Aan Balans & Groei, Overheide 14, 2800 Mechelen; katleen@balans-groei.be
— Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen (*)/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
— Besteld op (*)/Ontvangen op (*)………………………………………………………………………………………………………
— Naam /Namen consument(en) ………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
— Adres consument(en) ……………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
— Datum ………………………………………………………………………………………………… —
Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)